loading...
دانلود موزیک و اهنگ و فیلم
حمید بازدید : 341 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آنا: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت با اشاره به تولید بیش از 200 مقاله ISI در این واحد گفت: 8 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطع کارشناسی در این واحد به تصویب رسیده است.

دکتر محمدرضا رضایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در گفت وگو با آنا در خصوص روند شکل گیری این واحد خاطر نشان کرد: با توجه به تلاش جمعی از مسئولین شهرستان مرودشت در سال 1369 و تشکیل هیأت مؤسس، واحد دانشگاهی مرودشت در 5 تیرماه به تصویب نهایی رسید و کار خود را با رشته های مدیریت آموزشی، علوم تربیتی و کاردانی حسابداری آغاز کرد. از دهه 80 رشد شتابان و جهش سریع دانشگاه آغاز شد و شاهد توسعه رشته های تحصیلی و افزایش دانشجو و زیر ساخت های کمی دانشگاه در این مقطع زمانی هستیم.

وی افزود: در پایان دهه 80 با توجه به سیاست های کلان دانشگاه آزاد بحث کیفیت محور در دانشگاه مطرح شد که نتیجه آن رویکرد پژوهش محور دانشگاه و افزایش قابل توجه سهم تولیدات علمی، انتشارات مجلات معتبر پژوهشی، تجهیز و تقویت آزمایشگاهها، کارگاهها و گرایش به سمت تحصیلات تکمیلی، افزایش رشته های کارشناسی ارشد بود. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحدمرودشت به عنوان یکی از دانشگاههای پویا، دینامیک در نظام آموزش عالی کشور می درخشد و با بیش از 14 هزار دانشجو در 80 رشته به تربیت دانش آموختگان می پردازد که درخشش دانش آموختگان این دانشگاه در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نشان از افزایش سهم نسبی کیفیت در فرآیند ساختار آکادمیکی این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی مرودشت اظهار کرد: امسال با تلاش های عوامل دانشگاه و معاونت آموزشی قریب به 8 رشته کارشناسی ارشد و بیش از 10 رشته کارشناسی در چیدمان رشته های تخصصی و تحصیلی دانشگاه اضافه کرده ایم. از جمله رشته های کارشناسی ارشد باستان شناسی، شیمی آلی، شیمی نانو، بیماری شناسی گیاهی و گرایش مشاوره مانند مشاوره مدرسه و خانواده، مشاوره درمانی و ... را می توان نام برد. البته رشته های مهندسی توسعه روستایی با 4 گرایش، مهندسی عمران با گرایش آب، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی گردشگری در مقاطع کارشناسی ارشد و اقتصاد کشاورزی، روان شناسی عمومی در مقطع دکترای تخصصی در شرف تأسیس هستند.

رضایی با بیان اینکه از 27 مجله دانشگاه آزاد اسلامی که از کمیسیون نشریات وزارت علوم و بهداشت درجه علمی پژوهشی گرفتند، 7 مجله متعلق به واحد مرودشت است، اذعان داشت: مجله ای "تحقیقات اقتصاد کشاورزی" به عنوان مجله برگزیده دانشگاه آزاد امسال لوح تقدیر گرفته است و به عنوان یکی از نشریات معتبر بین المللی در سایت مجلات مؤسسه بین المللی انجمن اقتصاد آمریکا ( AEA) نمایه شده است.

وی افزود: از جمله مجلات انحصاری در نشر دانشگاهی کشور نیز مجله جامعه شناسی زنان را می توان نام برد که به عنوان تنها نشریه معتبر علمی پژوشی در حوزه جامع شناسی زنان کار می کند و مسائل مربوط به حوزه رفتار اجتماعی زن و جامع را بررسی می کند و درجه علمی پژوهشی دارد و مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری در حوزه مطالعات شهری و زندگی و مشکلات شهری، مجله مواد نوین در حوزه علم مواد، مجله روشها و مدلهای روان شناختی که مورد تأیید وزارت علوم هستند.

وی در خصوص سیاست ها وبرنامه های چشم انداز آینده دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت گفت: واقعیت این است که امروزه دسترسی به آموزش عالی آسان شده است و توسعه کمی دانشگاهها در کشور اتفاق افتاده است اما آنچه دانشگاه را زنده نگه می دارد و به عنوان مراکز علمی در آینده مورد توجه قرار می دهد این است که به سوی کیفیت حرکت کنند زیرا که داوطلبان دانشگاه را بر اساس سطح کیفی انتخاب خواهند کرد. در همین راستا فعالیتهای ارتقاء کیفی دانشگاه را شروع کرده ایم. اعتقاد ما بر این است که باید سهم استاد به دانشجو را افزایش دهیم که اکنون سهم ما 1 به 45 است و تلاشمان بر این است 1به 30 افزایش دهیم در حال حاضر استخدام هیأت علمی ما با درجه دکتری تخصصی صورت می گیرد که قریب 50 درصد از هیأت علمی ما این شرایط را دارا هستند و بقیه هم در حال ارتقاء هستند ، ما همچنین به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی حرکت می کنیم. در سال جاری نزدیک به 90 درصد داوطلبان تحصیلات تکمیلی ما نمی توانند وارد دانشگاه شوند و تعدادی از این داوطلبان از کشور خارج می شوند و این مسئله نگران کننده است. ما باید با جهاد علمی، جهاد دانشگاهی بزرگ این سهم را افزایش دهیم تا بتوانیم داوطلبان تحصیلات تکمیلی را در دانشگاههای خودممان متمرکز کنیم و از خروج آنها به خارج کشور جلوگیری کنیم.

رضایی در خصوص راهکارهای ایجاد منابع درآمدی غیر از شهریه دانشجویان تصریح کرد:

می توانیم با توانمند سازی خدمات دانشگاهی و خدمات پژوهشی، سهم قابل توجهی از تولیدات علمی را به صورت درآمد درآوریم. همچنین سهم نسبی درآمدمان را با تجهیز، تقویت و راه اندازی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهها افزایش دهیم در نتیجه خدمات بسیار خوبی هم به جامعه ارائه کنیم. با پشتیبانی از مراکز تولیدی اعم از کشاورزی، خدماتی و صنعتی منجر به افزایش راندمان در این حوزه ها باشیم و درآمدزایی نیز برای دانشگاه داشته باشیم. این مسئله می تواند وابستگی ما را به شهریه کم کند و منجر به افزایش فعالیتهای روزافزون دانشگاه شود.

وی اذعان داشت: استان فارس به عنوان منطقه یک دانشگاه آزاد فعالیت می کند که در این منطقه 40 واحد ومرکز دانشگاهی وجود دارد که مرودشت پس از شیراز به عنوان دومین دانشگاه مهم در این منطقه به شمار می رود که شیراز از نظر جمعیت دانشجویی وضعیت بهتری نسبت به ما دارد اما از نظر ساختار کیفی رقابت تنگاتنگی بین ما وجود دارد. مرودشت از نظر فعالیتهای پژوهشی رتبه اول منطقه را دارد. ما در این رقابت فشرده ضمن احترام به رقبای دانشگاهی و رعایت چیدمان منطقه ای و روابط منطقه ای باید تلاش کنیم زمینه بسیار مهیایی برای خدمات دانشجویی و زمینه سازی ارتقاء کیفیت توانمند سازی دانش آموختگان را فراهم کنیم.

** تولید بیش از 200 مقاله ISI در واحد مرودشت

وی افزود: یکی از مباحث مهم رقابت تولیدات علمی است و ما توانسته ایم بیش از دویست مقاله بین المللی ISI تولید کنیم و در مجلات مهم دنیا منتشر کنیم و این ایدئولوژی را داریم که این سهم را افزایش دهیم. ما در حال حاضر در تولید مجلات علمی پژوهشی بعد از علوم تحقیات تهران مقام نخست کشور را داریم . دانشگاه توانسته است در نمایه های بین المللی مثل انجمن اقتصاد آمریکا مجلات را بین المللی کند.

رضایی با اشاره به امضای تفاهم نامه با مراکز صنعتی کشور اذعان داشت: می خواهیم از روشهای سنتی آموزش فاصله بگیریم و دانشجویان را با فعالیتهای خارج از کلاس درس آشنا کنیم برای این هدف با یکی از بزرگترین مراکز صنعتی کشور تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم که در جهت تقویت توانمندیهای دانشجویان مرودشت خدمات خوبی را متعهد شده اند. در حوزه کشاورزی هم اولین مرکز تحقیقات کشاورزی را راه اندازی کردیم بدین ترتیب زمینه ای را فراهم کرده ایم تا دانشجو ضمن فراگیری مباحث تئوریک وارد مباحث عملی نیز شود.

رئیس واحد مرودشت بیان کرد: فعالیتهای ورزشی بخشی از فعالیتهای دانشگاهی است امسال در یک حرکت بی سابقه در طول دوره فعالیت دانشگاه 8 تیم دانشگاه مرودشت درمنطقه یک قهرمان و وارد مسابقات کشوری شدند. این مورد نیز یکی از نشانه های خوب توسعه فرهنگی و ورزشی دانشگاه است که موجب روحیه نشاط و بالندگی در دانشگاه است و ما را وارد عرصه بین المللی می کند.

** دانشگاهها زمینه ساز تعالی یا تباهی جامعه است

رضایی ادامه داد: دانشگاهها مراکز فرهنگی هستند که می توانند باعث تعالی یک جامعه یا تباهی آن شوند. بنابراین اگر دانشگاه از اخلاق، دین و از هجمه های فرهنگی در امان نباشد زمینه های تهدید فراهم می شود بنابراین لازم است که نگرشهای مهم فرهنگی را در جامعه ترویج کنیم. باید اعتقاد را ایجاد کرد و فرد را مقید ساخت تا متوجه مسائل انحرافی نشود. برخورد سخت افزاری برخورد کوتاه مدت و فرسایشی است اما اگر برخورد نرم افزاری باشد می تواند زمینه را برای جهش های بزرگ فرهنگی در دانشگاهها ایجاد کند با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه رفتار شناسی اجتماعی و مهندسی فرهنگی در جهت تقویت باورهای فرهنگی و زمینه سازی رشد اعتقادی دانشجویان تلاش کنیم که در این زمینه نیز دانشگاه برنامه های خوبی را پیش رو دارد.

در پایان نیز به این نکته اشاره می کنم که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به عنوان یک چراغ پرفروغ در مجموعه شهرستان می درخشد امروزه کارکرد دانشگاهی نقش غالبی است زیرا سهم نسبی جمعیت دانشجویی مرودشت سهم بالایی است و 30 هزار دانشجو در این شهرستان در حال تحصیل هستند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1304
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 1,765
  • بازدید سال : 11,521
  • بازدید کلی : 305,017